Artikel svarer til den indholdstype, der i det gamle CMS hed ”Nyhed”.

Sådan opretter du en artikel

I topmenuen klik på Indhold eller åbn https://mit-domænenavn.dk/admin/content (udskift mit- domænenavn.dk)

Klik på Tilføj indhold i øverste højre hjørne:

Tilføj indhold

Klik på Article:

Klik på Article

Artiklens indhold opbygges via et hovedindholdsfelt til venstre og et sidebar-panel til højre.

• Hovedindholdsfeltet indeholder bl.a. Title, Subtitle og Paragraphs.
  • Sidebar-panelet indeholder Teaser text, Teaser image, Planlægning mv.
Hovedindholdsfelt til venstre, sidebar til højre

Opbygning af artikel-indhold

En ny funktion i Folkebibliotekernes CMS er skabeloner. De er nyttige, hvis I vil lave en artikelserie, der har et genkendeligt “look”. Det kan være “Bibliotekaren anbefaler”, “Månedens digt”eller “Fredagsfilmen”. Læs mere om skabeloner

Title

Title må ikke være tom. Det er din artikels overskrift.

Subtitle

Subtitle er din artikels manchet/indledningstekst. Dette felt er valgfrit.

Bemærk at subtitle ikke er det samme som Teaser text. Teaserteksten er den tekst, der trækkes ud som appetizer andre steder på sitet. Bemærk også at teaserteksten kun vises som appetizer i de tilfælde, hvor der ikke er valgt et teaserbillede. Teaser text tilføjes i sidebar-panelet.

Override author

Hvis du ønsker, at artiklen skal have en anden forfatter-byline end dit navn – fx Redaktionen - kan du aktivere denne knap og indtaste en valgfri byline her.

Categories

Kategori, fx ’Litteratur’ eller ’Digitalt’, kan vælges i dropdown-menu. Du opretter selv dine kategorier via Struktur > Taksonomi

Tags

Her kan du tilknytte valgfrie ’tags’, emneord, til din artikel. Vil du tilknytte flere tags, skal de adskilles af et komma.

Paragraphs

Du kan nu opbygge din sides indhold og udseende ved hjælp af Paragraphs-komponenterne.

Læs om Paragraphs-komponenterne og deres funktioner

Der er følgende Paragraphs-komponenter at vælge fra:

• Accordion
  • Card grid – automatic
  • Card grid – manual
  • Content slider
  • Files
  • Hero
  • Navigation grid – manual
  • Navigation spots – manual
  • Recommendation
  • Video
  • Text body
  • Links
  • Media(s)
  • Material grid automatic
  • Material grid manual

Teasertekst og teaserbillede

Teaser-felterne bruges til visningskortene (udtræk, der fungerer som appetizers for artiklen andre steder på sitet). Hvis der ikke er valgt et teaserbillede, vises teaserteksten på farvet baggrund i kort-udtrækkene.

Planlægning

Udgivelse af artiklen kan planlægges via sidebar-panelet. Der kan sættes et fremtidigt publicerings-tidspunkt og/eller et fremtidigt afpublicerings-tidspunkt.

Meta tags

Meta tags-feltet giver mulighed for at indsætte en canonical url, hvis der er behov for dette. En canonical URL bør indsættes, hvis indholdet er blevet duplikeret fra andre websteder. Dette hjælper med at signalere til søgemaskiner, at den foretrukne kilde til dette indhold er den angivne canonical URL, hvilket forhindrer potentielle problemer med duplikatindhold og sikrer korrekt tilskrivning til den originale kilde. Skal være en ekstern URL som f.eks. http://example.com.

Gennemse/Gem

Tryk Gem for at gemme/publicere artiklen.

Det er også muligt via Gennemse at vurdere artiklens slutbruger-visning inden publicering.

Du kan gemme artiklen uden at publicere ved slukke for den grønne knap ved Udgivet.

Gem findes i øverste højre hjørne